historien om begrebsmæssige ramme

Historien om begrebsmæssige rammer er lidt anderledes end historien om epistemologi , eller teorien om viden . Hvordan vores opfattelser tælle som " viden " har været i centrum for alle erkendelsesteoretiske og metafysiske debat i det mindste siden Platon

Platon

Platons begrebsmæssige rammer er centrale, og grundlæggende for alle efterfølgende filosofi . Objekter i naturen var ustabile . De har altid ændret sig , aldrig opholder sig det samme . Derfor , for at vores opfattelser at tælle som " viden , " de må aldrig ændre sig. Teorien former er et af de mest berømte konceptuelle rammer i historien . For hver mærkbar objekt eksisterer der en " form " af det pågældende objekt . Dette skema er usynlig , uforanderlig , meget ren ånd kun forstås af sindet .

Descartes

Rene Descartes bekymrede for samme problem som Platon -how gør opfattelser tæller som viden ? For Descartes , berørte de begrebsmæssige rammer , der var " klart og tydeligt , "det er , de idéer , der er sande , fordi at nægte dem ville involvere dig i en modsigelse . Hans begrebsmæssige operation var at begynde fra den kendsgerning, at hans egen eksistens , en eksistens , der er betinget , ikke eksisterede i sig selv . Herfra kunne den konceptuelle verden af sanserne , og Gud være udledes , da den verden, han opfattede ikke kom fra ham , det skulle komme fra et andet sted . Selve den kendsgerning , at han eksisterede betyder, at alle , at han ser omkring sig eksisterer så godt, da disse er betingelserne for hans eksistens .

Kant

Immanuel Kant nægtede at acceptere konklusionerne af både Platon og Descartes . For Kant var viden oprettelsen af den konceptuelle ramme i sindet . Sindet pålagt verden de to begreber af rum og tid , og fra denne , alle kategorier af eksistens . Den begrebsmæssige ramme, som skulle ramme naturen stammer fra det menneskelige sind . Hvad der faktisk blev "derude "kunne aldrig blive kendt .

Betydning

For alle tre af disse forfattere , folks begrebsmæssige rammer indrammet natur . Det kunne forstås på grund af de begrebsmæssige rammer , der stammer fra spekulation . For Platon , viste danner en verden af viden, der var uforanderlige og kunne kun blive kontaktet af mental anstrengelse . Det betød, at den naturlige verden , som det ses , er problematisk på grund af sin stadigt skiftende tilstand . For objekter at være kendt , skal de være rationelt , ikke mærkbart , kendt . Descartes er den samme i , at objekter i rummet er kun kendt gennem fradrag , ikke gennem sanserne . De findes absolut fordi en person der findes absolut . En person kan ikke eksistere uden uden for naturen , dermed alle eksisterer . Pointen her er , at genstande , at være kendt , skal være stabil , sikker og uden for sanserne .

Overvejelser

I sidste ende er, hvad du betragter som viden er afledt af din idegrundlag . Kants tilgang var, at denne ramme eksisteret i den menneskelige hjerne , at pålægge sig selv på " naturen "for at gøre hvirvel af opfattelser forståeligt . For alle tre forfattere , opfattelser , i sig selv betragtes fortælle noget . Koncepter , og de rammer de skaber , fortæller alt . Det er derfor, logik og fradrag , der giver naturen med forståelighed .


Kommentarer

Vi ønsker, at dine argumenter og meninger er velkomne. Være objektiv og medfølelse. Mange mennesker læser hvad du skriver. Gør debat til en bedre oplevelse for både dem og dig selv. Mellem 20:00 og 08:00 det er lukket for kommentering og vi fjerner automatisk kommentarer med sjofle ord, defineret af vores moderatorer.

link:

  • Om os
  • Advertising
  • Fortæl redaktionen
  • Få nyhedsbreve
  • RSS-feed

Redaktør: Karin Christofferse
Nyheder redactor: Morten Nyberg

Kundeservice: Stig Ole Salomon,
Flemming Sørensen

Tel: +45 00 99 99 00
Fax: +45 00 99 99 01

© Copyright 2014 Einsten.net - All rights reserved.