legetøjsbil eksperimenter

Legetøjsbiler er ikke bare sjovt at lege med . De er perfekte køretøjer til en bred vifte af videnskabelige eksperimenter , som kan fortælle dig en masse om ting som energi , inerti , momentum , friktion og vektorer . Hvert forsøg vil kræve redskaber som supplement til legetøjsbiler , men der er en enorm mængde kan du lære , og derefter kan du gå tilbage til racing . Disse eksperimenter er videnskabelige , hvilket betyder, at de involverer måle gange , afstande , vægt og andre variabler .

potentielle og kinetiske energi

Opsætning af en grundlæggende rampe mod en stol , på toppen af nogle bøger , eller fra en tabel til gulvet. Hold bilen i toppen af rampen , og slip for at demonstrere de to vigtigste former for energi . Potentielle energi er placeret i bilen , når det er løftet fra gulvet , og at energien frigives som bilen ruller ned af rampen . Ramper bør være lavet af et solidt , glat og stift materiale som træ eller krydsfiner .

Friktion

Brug af rampen fra tidligere , kan du lave en mere interessant eksperiment ved at stille nogle ting på bunden . Drop bilen fra toppen af rampen igen , og måle hvor langt det ruller denne gang . Nu , skal du placere et ark karton i bunden af rampen , og lad bilen rulle over det. Måle afstanden det ruller . Sted nogle sandpapir oven på karton , skal du slippe bilen , og måle denne afstand . Endelig , så prøv det med et tæppe i bunden . Du har nu lært noget om friktion : Den karton har en meget mindre friktion end tæppet , så bilen skal kunne rulle videre

Inertia

Placer en tung stak bøger et par meter fra . slutningen af rampen , så bilen rammer disse bøger , når det ruller fra toppen ned . Påvise, at en gang eller to gange , og derefter tage en lille kugle af ler eller kit . Placere den på toppen af bilen og dup den ned lidt, ikke klemme det ned på bilen , men tryk det bare nok , så den ikke vil rulle ud . Roll bilen ned ad rampen , og når det rammer bøgerne , bør leret flyve ud foran bilen . Dette sker på grund af Newtons første lov om bevægelse : . noget bevæger sig er lyst til at holde bevægelige ( indtil den går ned i en væg )

Bilspil

Take-or make- to biler og satte dem på toppen af rampen til race . Placer en linje af malertape på gulvet et par meter fra rampen , så den fungerer som en målstregen . Frigiver dem og se hvilken en går længst og hurtigst ( ved hjælp af en måling stick og et stopur ) . Nu kan du prøve at gøre hver bil hurtigere : sted karton langs det ene spor , eller tryk ler på toppen af en bil til vægten ned . Med henblik på korrekt videnskabeligt afprøve disse , kun ændre én ting ad gangen , men bruger de samme måleredskaber for dem alle .

Vektorer

Motion kan synes som om det er en ensrettet gade , men mere avanceret videnskab kommer ind i ting kaldet vektorer , der bruges til at plotte en retning på et kort. For at demonstrere en , lægge et stykke avis , plast eller pap på bordet ( du kan have brug for at gøre et tov håndtag , så du kan trække det nemt uden at blive krøllet det ) . Roll en bil langsomt hen over plastik , så begynde at trække arket væk under den . Bilens bevægelse fremad kombineret med din trække bør gøre bilen bevæger sig diagonalt-langs en samlet vektor af begge .

Mousetrap Biler

Opbygning af et videnskabeligt eksperiment fra bunden gør det endnu mere spændende . Begynd med en simpel , hjemmelavet legetøjsbil med en udsat bagaksel . Gør det til en musefælde racer ved at knytte en grundlæggende musefælde som motoren , forbundet til en streng på en aksel . Da fælden udgivelser , er bilen trukket frem . Dette viser masser af interessante fysik . Du kan øge trækkraften-stigning hjulfriktion-for at gøre bilen slip mindre . Den Mousetrap snapper arm er en perfekt demonstration af drejningsmoment , og du kan komme ind rotationsenergien med forskellige typer af hjul . Plus , racing forskellige designs altid ender i nogle interessante konkurrencer . Se Ressourcer for mere detaljerede oplysninger om musefælde racere .


Kommentarer

Vi ønsker, at dine argumenter og meninger er velkomne. Være objektiv og medfølelse. Mange mennesker læser hvad du skriver. Gør debat til en bedre oplevelse for både dem og dig selv. Mellem 20:00 og 08:00 det er lukket for kommentering og vi fjerner automatisk kommentarer med sjofle ord, defineret af vores moderatorer.

link:

  • Om os
  • Advertising
  • Fortæl redaktionen
  • Få nyhedsbreve
  • RSS-feed

Redaktør: Karin Christofferse
Nyheder redactor: Morten Nyberg

Kundeservice: Stig Ole Salomon,
Flemming Sørensen

Tel: +45 00 99 99 00
Fax: +45 00 99 99 01

© Copyright 2014 Einsten.net - All rights reserved.