hvad betyder ordet "universelle "i filosofi ?

Som de fleste problemer i filosofien , begynder spørgsmålet om universalier med Platon . Platoniske filosofi deler verden op i en række metafysisk binære filer : udseende /virkelighed , krop /sind , ideal /real , ren /uren , Universal /særdeleshed. Denne sidste forskel, som så mange andre metafysiske quandaries , afhænger af Platons " teori om former, " en doktrin , der postulerer eksistensen af en transcendent rige ren form , eller " universal essenser ", og som vi kan begynde at dechifrere med at spørge , " Er farven rød eksisterer ? "

Betydning af Red

En måde at tænke på universalier er at se på det sprog, vi bruger . Bestemt rød ting eksisterer-æbler , kirsebær og brandbiler er alle røde objekter , som vi kan se og pege på i verden-men er der en universel essensen af " røde " udtrykt i rødme for hvert objekt

Funktion ? af nu og da

Bertrand Russell var en filosof , der delte Platons opfattelse af, at ord som " rødme " står for en fælles essens underliggende alt rødt . I " Problemer of Philosophy " (1912 ) påpegede Russell , at de fleste ord i ordbogen står for universalier . Pronominer , for eksempel , og indexicals såsom " her " og " nu " står for særlig øjeblikke i forbindelse med de respektive sætning , som de vises . Og alligevel er universelle i ansøgningen-det vil sige , " nu " betyder forskelligt hver gang det anvendes ( se referencer)

A King 's Head

For at illustrere dette punkt , Russell givet følgende eksempel : . " Når . . . vi hører sætningen , " Charles I's hoved var skåret af , " kan vi naturligt nok tænke på Charles I, Charles I 's hoved og af driften af afskære ' hans ' hoved , som alle oplysninger , men vi ikke naturligt dvæle ved , hvad der menes med ordet "hoved" eller ordet 'cut ', hvilket er en universel . Vi føler disse ord at være ufuldstændig og uvæsentlig , de synes at kræve en sammenhæng , før der kan gøres noget med dem " . ( se Referencer ) I Russells opfattelse , ville der så være noget grundlag for sammenligning en sammenhæng med nogen anden , hvis nogle " universel " relation ikke var på plads for at tage højde for ligheden af så mange som eksempler .

Overvejelser

En række filosoffer , selvfølgelig , er uenige . Platon , i virkeligheden , lanceret en kraftig kritik mod sin egen teori om formularer i " Parmenides . " I denne dialog , Parmenides tyder på, at hvis der er en særskilt formular , der svarer til hver især , så i sidste ende mennesker kan aldrig komme til at kende den "rigtige " form . Af de seks klagepunkter affyret mod Sokrates , dette er en af de mest skadelige dem . For en detaljeret opdeling af disse kritikpunkter , se " Platons Parmenides " af Samuel Rickless ( se Referencer ) .

Andre overvejelser

Nominalists benægte eksistensen af universalier for en lignende årsag . De hævder , at hvis vi ikke har adgang til abstrakte objekter som sådan , er det fortsat at blive set , hvordan vi nogensinde kan komme til at kende , stole på eller tror på dem med nogen form for sikkerhed .

Yderligere overvejelser

prædikat nominalism faktisk tendens til at reducere forekomsten af alle ting især de ord, vi har til at beskrive dem . På denne baggrund er nogle ting, Simply Red , mens andre ikke er . Et objekt, for eksempel , er rødt, hvis og kun hvis prædikatet " er rød " kan med rette anvendes på det pågældende emne

Fordele

I sidste ende kan en ting være bekræftet positivt fra begge sider . : Sandheden betingelser uanset , har Platons teori former inspireret en rig og kompliceret diskussion om filosofiske betydning af " universalier ", som forbliver hos os i dag .


Kommentarer

Vi ønsker, at dine argumenter og meninger er velkomne. Være objektiv og medfølelse. Mange mennesker læser hvad du skriver. Gør debat til en bedre oplevelse for både dem og dig selv. Mellem 20:00 og 08:00 det er lukket for kommentering og vi fjerner automatisk kommentarer med sjofle ord, defineret af vores moderatorer.

link:

  • Om os
  • Advertising
  • Fortæl redaktionen
  • Få nyhedsbreve
  • RSS-feed

Redaktør: Karin Christofferse
Nyheder redactor: Morten Nyberg

Kundeservice: Stig Ole Salomon,
Flemming Sørensen

Tel: +45 00 99 99 00
Fax: +45 00 99 99 01

© Copyright 2014 Einsten.net - All rights reserved.